Afwisselend vindt deze dag op een van de kantoren van Brandmeester in Emmen, Den Haag of Maastricht plaats. Dat betekent carpoolen met collega’s, vroeg vertrekken om maar op tijd aan de andere kant van het land te zijn en... files. Veel files. Gelukkig wordt daar door het organiserende kantoor al rekening mee gehouden en dus begint de dag vaak niet al te vroeg. En wordt hij afgesloten met een borrel met hapjes zodat je met een enigszins gevulde maag weer aan de terugweg kan beginnen.
Emmen
Afgelopen januari was Emmen het organiserende kantoor. Het schijnt een hele interessante dag te zijn geweest. Helaas heb ik er weinig van meegekregen want als gevolg van flinke winterse buien kwamen we vanuit kantoor Maastricht niet veel verder dan Venlo. Verder rijden op de steeds gladder wordende wegen leek ons niet verstandig. We hebben immers genoeg ervaring op letselschadegebied. En om de ongevallen nou op te gaan zoeken…
We zijn dan ook voorzichtig weer teruggereden naar Maastricht en hebben het laatste stukje van het programma gevolgd via een Teams verbinding. Zaten we toch weer naar zo’n schermpje te staren. Dat was nou net niet de bedoeling!
Maar goed, we gingen in de herkansing want de letselschadedag in het najaar stond voor 12 oktober op het programma. Locatie was dit keer kantoor Den Haag. En alsof de duivel er mee speelde was het de allereerste echte herfstdag. De ANWB, nieuwssites en Autoweek, allemaal hadden ze het over de extreem drukke ochtendspits. Op het hoogtepunt was er sprake van maar liefst bijna 1.000 km file!
Den Haag
Net op tijd kwamen we het kantoor in Den Haag binnendruppelen. Letterlijk. Gelukkig waren we door het bijpraten met collega’s en een welverdiend kopje koffie het fileleed snel vergeten. Maar die terugreis… We zagen er nu al tegenop.
Maar onze redding bleek nabij. Als onderdeel van het dagprogramma kregen we een workshop van Michael Kortekaas. Ik kende hem alleen als een van de hunters uit het gelijknamige tv-programma. Maar al snel bleek hij als inspiratiespreker veel meer in zijn mars te hebben dan alleen het jagen op voortvluchtigen. Hij nam ons mee in de wereld van mentale veerkracht en de paid reality waarin wij leven.
Afgeleid
Een belangrijk deel van zijn boodschap is dat we door zoveel zaken worden afgeleid dat het steeds moeilijker wordt te focussen op wat echt belangrijk is op dat moment. Daardoor raak je energie kwijt, kom je meer in een negatieve dan een positieve mindset terecht en raak je je balans kwijt. Door op de juiste momenten en op de goede manier bij te tanken, voorkom je dat je in een survivalmodus of uiteindelijk zelfs burn-out terecht komt.
De vertaalslag naar de situatie in het verkeer was snel gemaakt. Want wat was nu de oorzaak van de files? Precies! Het herfstweer. De combinatie van regen, (deels) in het donker rijden en veel meer auto’s op de weg was natuurlijk de hoofdoorzaak. Maar kennelijk gaan sommige mensen door deze weersomstandigheden ook onzekerder - en dus langzamer - rijden.
Prikkels
Kortom, door alle externe prikkels raken ze hun focus kwijt. Zeker in het begin van de herfst en bij een snelle overgang van zomers naar donker weer. En waar de een onzeker achter het stuur zit, gaat de ander zich frustreren aan het langzaam rijdende verkeer en de files. Het gevolg van deze twee verschillende rijstijlen valt te raden: meer ongevallen op de weg en daardoor nog meer files.
We hadden zelf al ervaren hoe snel onze frustratie over de ochtendspits verdwenen was op het moment dat we met een kop koffie verwelkomd werden door onze collega’s. En de avondspits? Die werd er niet minder door. Maar met Michaels tips in ons achterhoofd wel een stuk minder frustrerend.
Blijf ons volgen
De komende tijd besteden we bij Brandmeester Letselschade extra aandacht aan de gevolgen van het herfstweer op het verkeer. En natuurlijk hoe je ongevallen kunt voorkomen. Naast de meer technische kant (denk daarbij aan het gebruik van mistlampen, rekening houden met een laagstaande zon en zorgen voor goed zicht) speelt soms ook de mindset van weggebruikers een rol. Probeer er realistisch in te staan, hoe moeilijk dat soms ook is. De file verdwijnt helaas echt niet als sneeuw voor de zon op het moment dat jij je er druk over gaat maken.