Als vervolg op mijn vorige blog 'De fatbike: stoer of schadeveroorzaker?' ga ik in deze blog in op de nieuwe regels die in de toekomst kunnen gaan gelden voor fatbikes. Op 24 september 2024 heeft de Tweede Kamer gestemd over verschillende moties. Die gingen onder andere over hoe we de overlast van fatbikes kunnen tegen gaan en hoe de veiligheid van jonge e-bikers verbeterd kan worden. De belangrijkste maatregelen zijn een minimumleeftijd van 14 jaar voor het rijden op een fatbike en een helmplicht. Gaan deze maatregelen ook helpen?
Minimumleeftijd van 14 jaar
Volgens VVD-Kamerlid Hester Veltman is 14 jaar een logische leeftijd om te hanteren. Kinderen hebben vanaf die leeftijd doorgaans de motorische vaardigheden om een fatbike op een verantwoorde manier te gebruiken. Daarnaast gebeuren de meeste ongelukken op een fatbike met kinderen tussen de 10 en 14 jaar. Als de minimumleeftijd wordt vastgesteld op 14 jaar dan verkleint dit het risico dat kinderen onder de 14 jaar betrokken raken bij (ernstige) ongevallen met letsel tot gevolg. Nog een andere praktische reden om te kiezen voor 14 jaar, is omdat jongeren zich vanaf die leeftijd moeten kunnen legitimeren. Dit zou handhaving door de politie makkelijker moeten maken. Met deze nieuwe regel wil de overheid jongeren beter beschermen, omdat zij minder goed de risico’s van een fatbike zouden kunnen inschatten.
De meeste ongelukken op een fatbike gebeuren met kinderen tussen de 10 en 14 jaar.
Door een helmplicht hoopt de overheid het aantal ongevallen met hoofdletsel terug te dringen.
Helmplicht: veiligheid voorop
Naast de minimumleeftijd is ook de motie aangenomen voor een helmplicht op de fatbike. Zo’n fiets kan namelijk hoge snelheden bereiken, tot wel 25 km/u en soms zelfs meer als de fatbike illegaal is opgevoerd. Ook kunnen fatbikes door hun brede banden en grotere wielen moeilijker te besturen zijn, vooral bij hogere snelheden of op minder stabiele ondergronden. Een aanzienlijk deel van de fatbike-ongevallen leidt tot (ernstig) hoofdletsel. De overheid hoopt dat een helmplicht dat kan terugdringen.
Toekomst
Op dit moment is het nog onduidelijk of de wetswijziging er daadwerkelijk gaat komen. Aangezien de fatbike nog als elektrische fiets wordt gezien, vindt minister Barry Madlener van Infrastructuur het zinvoller om uniforme regels voor alle elektrische fietsen in te voeren. Ook zou volgens hem het onderscheid tussen een fatbike en een elektrische fiets leiden tot een nieuw ‘kat- en muisspel’. Fabrikanten kunnen met kleine aanpassingen aan de e-bikes deze fatbike-wet omzeilen. Sommigen hebben al laten weten ‘skinny bikes’ op de markt te brengen. Dat zijn elektrische fietsen die lijken op een fatbike, maar met dunnere wielen. Er is en blijft namelijk veel vraag naar bestaan.
Uniforme regels
Of de overheid er verstandig aan doet om deze regels alleen te laten gelden voor fatbikes is de vraag. Ik denk dat er dan alleen een verschuiving van het probleem komt, wat dus niks oplost. Uniforme regels voor e-bikes zouden wat mij betreft wél uitkomst bieden. Want laten we niet vergeten dat er ook genoeg ongevallen met normale elektrische fietsen zijn met (ernstig) letsel tot gevolg. Met uniforme regels sla je twee vliegen in één klap.
Zelf een ongeluk gehad?
Ben je betrokken bij een ongeval met een fatbike en heb je daarbij letsel opgelopen? We adviseren je graag! Neem vrijblijvend en kosteloos contact met ons op via 085 073 55 50 of start een chat op onze website. Je kunt ook mailen naar intake.letselschade@brandmr.nl.