De andere kant van de medaille

"Ik wil graag het verhaal van mijn dochter vertellen", zegt de man aan de andere kant van de lijn. "Ik wil dat jullie begrijpen dat elk verhaal twee kanten kent."

BrandMR-Youtube-Auto-Verzekerd

Het gesprek dat ik vandaag voer is anders dan anders. In het begin komt meneer (vanaf nu te noemen Joost) niet goed uit zijn woorden, maar al snel wordt mij duidelijk dat zijn dochter (vanaf nu te noemen Lizet) niet degene is die gewond is geraakt, hoewel het om een verkeersongeval gaat.

Ze had iemand aangereden ja, dat klopt. In de beleving van Joost en Lizet had ze niets verkeerd gedaan. Ze wilde afslaan en opeens was die scooterrijder daar. Het was maar een kleine aanrijding geweest; ze had een piepklein deukje in haar bumper. Maar goed, die scooterrijder lag op de grond en was erg boos geworden op Lizet. Na wat heen en weer gepraat hadden ze een schadeformulier ingevuld waarop aangegeven stond wat er precies was gebeurd. Ze hadden allebei hun handtekening eronder gezet en daarmee was het volgens Lizet wel klaar.

Autoverzekeraar

Maar het was niet klaar. In ieder geval niet voor de scooterrijder, zo bleek enige tijd later uit het bericht dat Lizet van haar autoverzekeraar had ontvangen. Er was namelijk een vergoeding uitgekeerd voor de schade aan de scooter. Een fors bedrag in de ogen van Joost. Ach ja, de verzekeraar zou het wel weten, was zijn gedachte. Joost was vooral boos over het feit dat de scooterrijder óók een vergoeding had gekregen voor het letsel dat hij had opgelopen. Want er was toch helemaal geen letsel? Oké, die jongen had wel wat pijn en hij vertelde dat hij een week na het ongeval nog foto’s moest laten maken in het ziekenhuis. Maar hoe erg kon het nu zijn?

Wat veel meer pijn deed – in ieder geval voor Lizet – was het feit dat zij de schade-uitkering moest terugbetalen aan haar autoverzekering. Anders zou de premie van de verzekering omhoog gaan door dit ‘akkefietje’. Daarvoor moest ze wel haar vakantiegeld aanspreken. En nu kon Lizet dus niet op vakantie. BrandMR had er als belangenbehartiger voor gezorgd dat die jongen niet alleen zijn scooterschade, maar ook letselschade vergoed had gekregen. Nou, daar vond Joost wel wat van en dat wilde hij graag aan ons laten weten.

Belangenbehartiger

Laat ik voorop stellen dat ik begrijp dat dit ongeval niet alleen voor de scooterrijder, maar ook voor Lizet als automobiliste vervelende (en financiële) gevolgen heeft gehad. Wat ik Joost uiteraard heb uitgelegd, is dat de basis ligt in het feit dat Lizet een fout heeft begaan in het verkeer. Haar autoverzekering heeft niet voor niets aansprakelijkheid volledig erkend. En ja, als je schade veroorzaakt bij een ander dan heeft dat gevolgen voor je premie; de consequentie van deelnemen aan het verkeer. Toch bleef bij Joost het nare gevoel hangen dat ‘door onze inmenging’ als belangenbehartiger van deze jongen de schade fors hoger was uitgevallen. Waar was de belangenbehartiger van zijn dochter in dit verhaal? Waarom hadden wij geen contact met haar gezocht om dit met haar te bespreken?

Ik heb Joost verwezen naar de autoverzekeraar, alhoewel deze hem ook niet meer kan en mag vertellen over de hoogte van de schadevergoeding. Het is niet aan ons om met de veroorzaker in gesprek te gaan of als belangenbehartiger van de veroorzaker op te treden. Daar is een verzekeringsmaatschappij voor. Natuurlijk komt het wel eens voor dat wij de veroorzaker van een ongeval aansprakelijk stellen en dat deze persoon dan contact met ons opneemt. We adviseren dan altijd netjes om de zaak te melden bij de aansprakelijkheidsverzekeraar die het traject dan verder oppakt.

Schade verhalen

Als belangenbehartiger staan wij voor en naast de personen die het letsel hebben opgelopen bij een ongeval. Wij zorgen ervoor dat je als slachtoffer krijgt waar je recht op hebt. Dat betekent dat wij samen met jou in kaart gaan brengen wat de gevolgen van het ongeval zijn en welke kosten je daardoor gemaakt hebt. Met dat verhaal gaan we naar de aansprakelijke verzekeringsmaatschappij en komen we (in de meeste gevallen) tot een minnelijke regeling. Dat houdt in dat er geen procedure bij de rechter hoeft te worden opgestart. En ‘kloppen wij de schade dan op’ zoals Joost ons verweet? Nee, natuurlijk niet. Wij gaan altijd uit van de daadwerkelijke schade en kosten die iemand maakt als gevolg van een ongeval. Wel is het zo dat wij door onze expertise precies weten waar je recht op hebt. We verhalen de schade voor jou waar je misschien zelf in eerste instantie niet aan hebt gedacht.

*De namen Joost en Lizet zijn gefingeerd.

Neem contact op

Hulp nodig?

Ben je betrokken bij een ongeval en heb je daarbij letsel opgelopen? We adviseren je graag! Neem vrijblijvend en kosteloos contact met ons op via 085 073 55 50 of start een chat op onze website. Je kunt ook mailen naar intake.letselschade@brandmr.nl.

Neem contact op
Gebroken been (square)

Letselschade | auto-ongeluk, letselschade, been

Een gebroken been na auto-ongeluk: hoe BrandMR je helpt!

Een auto-ongeluk kan je leven plotseling op zijn kop zetten. De schok, de pijn en de onzekerheid kunnen overweldigend zijn, vooral als je te maken krijgt met een gebroken been. Bij BrandMR Letselschade begrijpen we hoe ingrijpend deze situatie voor je is en zijn we er om je te helpen. Hier zijn de stappen die je moet nemen en hoe wij je kunnen ondersteunen.

Lees meer
Vakantie frustraties (square)

Letselschade | vakantie, werken

Vakantie frustraties

Het blijft een terugkerende frustratie: vakantie! 'Waar gaan jullie heen?', 'wat zijn jullie plannen?' of 'waar zijn jullie geweest?', 'wat hebben jullie gedaan?'.

Lees meer
Restaurant van een klant

Letselschade | letselschade, verhaal, muziek

CHESTER’S CHARISMA

Over een etentje en een zelfmoord

Lees meer