In gesprek met LSA-advocaat Simon de Groot (deel 3)

"Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen klachten en beperkingen"

BrandMR_Verkeer_600

Simon de Groot is LSA-advocaat bij Brandmeester. In vijf vraaggesprekken vragen we hem het hemd van het lijf over whiplash, een onderwerp waar Simon veel affiniteit mee heeft. In dit derde deel vragen we hem hoe hij klachten beoordeelt en waarom hij onderscheidt maakt tussen klachten en beperkingen. In het vorige gesprek vertelt Simon over het belang van een persoonlijke aanpak bij de afwikkeling van letselschade door whiplash

Kun jij vaststellen of klachten whiplash gerelateerd zijn of veel meer uit de privésituatie voortkomen, of blijft dat een vaag gebied dat in elkaar doorloopt?

Ik praat veel met mensen. Ik vraag wat zij voelen, wat zij ervaren en ook wat ze stress geeft. Dit stelt mij in staat om in te schatten waar de problemen ontstaan en welke rol het ongeluk hierin speelt. Zo kom je er bijvoorbeeld soms achter dat iemand naast een drukke baan ook mantelzorger is. Dan merk je al dat iemand veel op zijn of haar bordje heeft. En dat is prima als je dat volhoudt. Een ongeval kan deze balans verstoren en voor grotere problemen zorgen dan je wellicht zou verwachten. Als het ongeval dit heeft veroorzaakt, dan is dat juridisch ook toe te rekenen aan de veroorzaker van het ongeval. Om dit goed te kunnen beoordelen is het van belang om te weten: was een persoon al kwetsbaar? Heeft iemand misschien al een bepaald verleden, medisch of psychisch? Zodat je in ieder geval goed begrijpt waarom deze persoon deze klachten ervaart na het ongeval. Komen deze klachten allemaal door het ongeval, of spelen er ook andere factoren waardoor deze klachten er ook zouden zijn geweest zonder het ongeluk?

Maar je hebt niet altijd inzicht in een medisch dossier?

Nee, in het begin nog niet. Dat is ook niet nodig als de problemen die iemand na een ongeluk ervaart ook uit dat ongeluk kunnen worden verklaard. In principe kan een whiplash binnen zes maanden herstellen zonder hele grote problemen. Ik denk dat dit in de meeste gevallen ook wel gebeurt. Sommige mensen met een whiplash hebben direct na het ongeluk ook kortdurend hulp bij de zelfverzorging nodig. Die nek en schouders zitten dan zo vast zitten, of doen zodanig veel pijn, dat ze hun eigen kleding niet meer aan kunnen trekken, zichzelf kunnen wassen of afdrogen. Ook kan het zijn dat iemand geen herstel ervaart. In zo’n geval is het van belang om na te gaan of er omstandigheden zijn die herstel in de weg zitten om daar een oplossing voor te zoeken.

Voor mij is het vooral van belang om erachter te komen welke beperkingen iemand ervaart. Het is voor veel mensen namelijk niet eenvoudig om te omschrijven welke klachten zij ervaren en waar in het dagelijks leven die klachten beperkingen opleveren. Als je mensen vraagt: “Waar heb je last van?” Dan krijg je meestal vooral te horen welke klachten iemand ervaart, terwijl het met name de beperkingen zijn die een impact maken. Een klacht is namelijk niet hetzelfde als een beperking. Een klacht is iets waar je last van hebt en een beperking is een handeling die je niet meer (zo lang) kunt uitvoeren. Dit moet goed worden uitgevraagd, bijvoorbeeld door expliciet de vraag te stellen: “Wat kun jij dan in het dagelijks leven niet?” Als er beperkingen zijn, dan betekent dit meestal dat er hulp van iemand anders nodig is. Bijvoorbeeld bij het verrichten van huishoudelijke werkzaamheden, maar dus ook soms bij de lichamelijke verzorging. Dit betekent dat iemand afhankelijk is van de hulp van een ander. En dat vinden mensen vaak moeilijk. Hoe langer de hulpafhankelijkheid voortduurt, hoe moeilijker het voor iemand is om daarvan los te komen.

Neem contact op

In deel 4 vertelt Simon hoe hij ermee omgaat als mensen het moeilijk vinden om hulp te vragen en waarom bewegen en bezig blijven zo vitaal zijn bij het herstelproces. 

DIRECT GRATIS ADVIES VAN EEN LETSELSCHADEJURIST

Bel nu rechtstreeks met het intaketeam op 085 073 55 50 of start een chat op onze website. Je kan ook een contactformulier op onze website invullen.

Neem contact op
Simon de Groot
Geschreven door

Simon de Groot | Letselschadeadvocaat

Mijn naam is Simon de Groot en ik ben letselschadeadvocaat (LSA-advocaat) bij Brandmeester. Met mijn sterke gevoel voor rechtvaardigheid is je zaak bij mij in goede handen.

Gebroken been (square)

Letselschade | auto-ongeluk, letselschade, been

Een gebroken been na auto-ongeluk: hoe BrandMR je helpt!

Een auto-ongeluk kan je leven plotseling op zijn kop zetten. De schok, de pijn en de onzekerheid kunnen overweldigend zijn, vooral als je te maken krijgt met een gebroken been. Bij BrandMR Letselschade begrijpen we hoe ingrijpend deze situatie voor je is en zijn we er om je te helpen. Hier zijn de stappen die je moet nemen en hoe wij je kunnen ondersteunen.

Lees meer
Vakantie frustraties (square)

Letselschade | vakantie, werken

Vakantie frustraties

Het blijft een terugkerende frustratie: vakantie! 'Waar gaan jullie heen?', 'wat zijn jullie plannen?' of 'waar zijn jullie geweest?', 'wat hebben jullie gedaan?'.

Lees meer
Restaurant van een klant

Letselschade | letselschade, verhaal, muziek

CHESTER’S CHARISMA

Over een etentje en een zelfmoord

Lees meer