“Als mensen mij niet vertrouwen, dan kan ik er net zo goed mee ophouden.”
Whiplash is een geval apart als het aankomt op letselschade. In vijf vraaggesprekken deelt Letselschade Advocaat Simon de Groot zijn inzichten over dit onderwerp. Lees in dit tweede blog hoe een persoonlijke aanpak bijdraagt aan een succesvolle schadeafwikkeling.
Letselschade verhalen is meer dan een zak geld ophalen.
Een goede letselschade afwikkeling bestaat uit meer dan het ophalen van geld. Voor slachtoffers is erkenning, begrip en een goede begeleiding bij het herstel vaak net zo belangrijk. Herstelgerichte dienstverlening komt steeds vaker voor. Ook is het van belang dat slachtoffers op een juiste manier worden geïnformeerd over hun verwachtingen. Dat geldt ook voor wat betreft het herstel, zeker bij whiplashachtige klachten. Ik vertel mijn klanten met whiplashklachten dat hun klachtenbeeld vaak voorkomt, dat men in de regel goed en volledig herstelt en dat goede herstelbegeleiding waardevol kan zijn. Bijkomende zorgen, zogenaamde ‘stressoren’, wil ik zoveel als mogelijk adresseren en oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mantelzorgers die vanwege de klachten niet meer de mantelzorg kunnen leveren omdat zij nu zelf beperkingen ervaren. Dit levert vaak veel verdriet en frustratie op, waar een oplossing voor moet worden gevonden. Hier betrek ik ook de verzekeraar van de aansprakelijke partij bij. Mijn doel in een letselschadezaak is dus om het slachtoffer te ontzorgen. Het slachtoffer heeft meestal al genoeg aan het hoofd en wil ik niet nog eens belasten met de schadeafwikkeling. Ik neem het juridische deel op me en zet het belang van het slachtoffer centraal. Om dat goed te kunnen doen, moet ik goed met het slachtoffer communiceren. Dit betekent het inventariseren van de impact van het ongeluk en het achterhalen van datgene wat voor het slachtoffer van belang is. Dat is essentieel om de verzekeraar van de aansprakelijke partij goed te kunnen informeren en gezamenlijke afspraken te maken over de schadeafwikkeling. Dit is van groot belang om het slachtoffer gerust te stellen en vertrouwen te geven dat de schadeafwikkeling wel goed komt. Hierdoor kan het slachtoffer zich richten op het herstel, de thuissituatie en - als dat aan de orde is - de re-integratie in het werk.
Het is mijn streven om klanten zo min mogelijk met hun letselschade zaak bezig te laten zijn, omdat ze hun energie beter aan andere zaken kunnen besteden. Het is mijn rol en verantwoordelijkheid om zorgen rondom de schaderegeling weg te nemen, zodat de schaderegeling zelf niet ook nog eens een belasting voor het slachtoffer oplevert. Het is daarom van belang dat klanten mij vertrouwen en mij de regie over hun zaak kunnen geven. Tegelijkertijd moeten zij zich volledig vrij voelen om problemen of zorgen aan te kaarten. Dit betekent dat ik nauwkeurig moet begrijpen wat de wensen van mijn klant van zijn, actief moet handelen en helder en effectief moet communiceren. Steeds moet maatwerk worden geleverd.
Simon de Groot is LSA-advocaat bij Brandmeester en gespecialiseerd in whiplash. In vijf vraaggesprekken leren we alles over deze vorm van letselschade. In het vorige gesprek lees je wat whiplash nou precies is en waar je op moet letten bij een whiplash.
Bel nu rechtstreeks met het intaketeam op 085 073 55 50 of start een chat op onze website. Je kan ook een contactformulier op onze website invullen.